KALAU DAH NAMA MEMBER

"Alah, kita kan member, kira halal lah ea."

Pernah tak kauorang semua alami situasi begini. Kalau tak, mesti kauorang salah seorang yang selalu guna ayat atas tu kan?

Rasanya, kebelakangan ni aku selalu fikir, kalau kita member, kenapa mesti nak berlebih kurang dengan member lain? Sedangkan, kitalah yang kena support member kita.

Aku bagi satu situasi. Contohnya, member kita bekerja sebagai mekanik, dan kita datang sebagai pelanggan. Kita nak membetulkan kereta. Selepas dibetulkan, kita minta bayaran dikurangkan.

Fenomena ini selalu terjadi kalau dah nama member. Kenapa? Padahal kita sendiri kata, "Melayu kena tolong melayu". Pernah tak fikir, kalau kita asyik minta bayaran dikurangkan, tak ke lama - lama member kita jatuh bankrap?

Sebenarnya, kalau kita nak tolong member, kita tak perlu lah nak minta bayaran dikurangkan. Bayar sahaja lah apa yang telah diminta. Bukannya member kita nak makan duit kita sangat pun.

Ya, sebagai pelanggan, kita ada hak untuk memilih apa yang paling baik dan paling murah. Tapi, mestilah kualiti yang member kita beri tu terbaik, bukan benda yang cincai. Kalau dah kualiti baik, kenapa mesti minta kurang lagi?

Aku bercakap atas dasar pengalaman. Dan kadang - kadang aku pun pernah buat pada member aku.

Harap, lepas ni, kita sama - samalah berubah, jangan lah menganiaya member kita. Sebab mereka pun ada perasaan juga.


Peace~(^.^)V

This entry was posted by .:Me,Myself And I:.. Bookmark the permalink.

Leave a Reply