HORMAT

I supposed that life in University is tough. But, in term of relationship, it is way too easy. Senang nak cari kawan. Jalan mana - mana pun kalau kau friendly, terus dapat kawan.

Okay, back to topic. Dalam universiti pun ada budak - budak pelbagai umur, berbeza tahun belajar. Officially, wujud juga term "senior-junior". Tapi menurut aku, rasanya tak perlu pun pangkat - pangkat macam tu. Semua sama je. Kadang - kadang tahun je berbeza, tapi masuk kelas sama. Ada beza?

Yang menjadikan pembezaan antara budak tahun satu dan budak tahun empat bagi aku ialah rasa hormat. Tak, tak salah pun kalau nak anggap diaorang tu sebagai kawan kita. Cuma, kita tak boleh la bergurau kasar sangat, macam kita buat kat kawan tahun satu kita. This is serious! Don't dare to pissed them off. Its like you are cutting your own head.

Aku pun berkawan dengan 'senior' aku. Ramai. Best sebenarnya berkawan dengan diaorang. Bila mana kau jadi kawan diaorang, macam - macam perkara kau boleh belajar. Dan kau akan dapat sebanyak - banyaknya kelebihan. Kadang -kadang buku rujukan pun kau boleh dpat percuma, sedangkan kawan - kawan kau berhabis voucher buku nak beli buku rujukan. Sampaikan pada satu tahap, aku jadi rapat gila macam adik beradik dengan sorang 'senior' ni.

Aku anggap kawan - kawan kat universiti ni semua macam adik - beradik je. Andaian yang mudah. Tak perlu nak ada istilah senior atau junior. Itu bullshit. Cuma rasa hormat itu penting. Kau tak hormat diaorang, hidup kau kat universiti takkan berkembang. Kau takkan belajar benda baru kat dalam universiti ni.

This entry was posted by .:Me,Myself And I:.. Bookmark the permalink.

Leave a Reply